Thailand Dag 7: Grote wasjes, kleine wasjes

28 juni 2022 - Phasing, Thailand

Na slechts vier uur te hebben geslapen op een matrasje op beton en te luisteren naar hoe elk uur een vogel mekkert als een geit en vervolgens toetert als een clownstoeter, ben ik opgestaan. Het was in verhouding tot de dag ervoor een stuk prettiger qua temperatuur. We kregen toast met roerei, jam en boter, en koffie als ontbijt. Het was goed verzorgd!

Rond half tien gingen we weer lopen. De route liep voornamelijk naar beneden. We kwamen aan bij de elephant sanctuary in Chiang Mai. Ze verzorgden daar vier olifanten, waaronder een kleintje van een paar maanden oud. We hebben ze bananen en suikerriet gevoerd. Eentje was erg kieskeurig en gooide al het suikerriet dat ze kreeg weg; ze wilde alleen banaan!

Even later mochten we ze met modder scrubben. Daarvoor werden ze naar een modderpoel geleid. Ze hebben een ontzettend stugge huid. Het was heel bijzonder om zo dicht bij zo'n groot dier te komen. Na het scrubben brachten we ze naar de rivier om ze af te spoelen. We kregen allemaal een bakje om water mee te scheppen en over de olifanten te gooien. Het was echt leuk!

Na het wassen gingen we door, maar we hoefden niet ver te wandelen want we gingen een jeep in om een heel stuk verderop te gaan bamboe raften. Rafts van zo'n 6 palen bamboe breed en ongeveer 10 meter lang lagen voor ons klaar. Paul en ik op de ene, en Omar en Elian op de andere. Elk van de twee bootjes werd bestuurd door een stuurman, die op z'n flip-flops en met een bamboe stok ons de rivier over leidde. Het water in de rivier heeft heel hoog gestaan, want zeker anderhalve meter boven het niveau waar we nu voeren hingen allemaal nesten bladeren en vuil in de planten wat daar alleen maar terecht heeft kunnen komen door het hoge water. Tijdens het varen kwamen we lokale bewoners tegen die ons steeds vriendelijk begroetten.

Na een halfuur te hebben gevaren gingen we weer de jeep in. Deze keer reden we naar een restaurant waar we een rijstgerecht voorgeschoteld kregen. Ook die was erg lekker. Daarbij werd ook verse ananas en watermeloen geserveerd. Eenmaal uitgegeten gingen we naar Chiang Mai om te worden gedropt bij onze hotels.

Bij aankomst kon ik het niet laten om een Thaise massage te nemen. Een nachtje op het beton doe ik niet snel nog een keer. De massage zelf was heel goed en ik voelde me 20 cm langer na afloop. Ik ben nog wat gaan eten en teruggegaan naar het hotel.