Thailand Dag 5: Aankomst in Chiang Mai

25 juni 2022 - Chiang Mai, Thailand

Wakker geworden in de trein. Nou ja... Echt slapen heb ik het niet kunnen noemen. Eerder liggen met je ogen dicht, maar geen slapen. Wat een vreselijke kou in de trein, alsof de trein wordt gebruikt om lijken bevroren te verplaatsen zodat ze vers blijven! Om 6:00 moesten we opstaan want de bedden werden ingeklapt.

Het was erg zonnig in deze provincie. Grote groene heuvels bekleden het landschap van Noord Thailand. Het is net Eifel in Duitsland! Maar dan met iets tropischere planten. Op een gegeven moment zie ik in de verte een enorm gouden Buddha beeld, ik schat 'm zo'n 40 meter hoog. Helaas heb ik het beeld tijdens het langsrijden niet kunnen fotograferen vanwege alle planten langs het spoor die het uitzicht weg namen. Rijstvelden, huisjes, winkeltjes, je zag van alles langs de route.

Om 7:25 kwam ik aan op Chiang Mai station. Daar zou een taxichauffeur op me wachten, maar ik kon 'm niet vinden. Ik zag geen chauffeur een bordje met mijn naam omhoog houden. Ik nam maar contact op met het reisbureau om te vragen waar hij was. Ik kreeg even later bevestiging dat hij er over 10 minuten zou zijn. Ik zag mijn kans schoon om wat te gaan eten: ik koos voor Pad Thai (met inktvis en kip) en een groene thee die eigenlijk meer leek op een blik Unox erwtensoep met ijsklontjes! Gelukkig smaakte het wel naar groene thee 😁 Tijdens het eten kwam de chauffeur aan, dus ik schoot maar een beetje op. Ik had me moeten bedenken dat ik op een lege maag maar beter niet zo'n zware maaltijd moest pakken. Gelukkig bleef de chauffeur op me wachten tot ik klaar was met eten, betaald had, en ik met hem mee ging. Ik stapte achter in zijn taxi-truck.

Hij reed me naar een gebouw dat een informatiecentrum moest voorstellen, maar dat had ik nog niet door tot ik sprak met de vrouw die daar werkte. Ze wilde mijn paspoort en reserveringen zien, en toen dat was goedgekeurd kon ik weer mee met de taxichauffeur naar wat het echte verblijf moest voorstellen. B.M.P House stond op het kaartje, maar ik werd naar B.M.P. Residence gereden. Ik helemaal in de war, want het klopte toch niet met wat er op de reservering stond? De twee verblijven zijn totaal anders van elkaar! "Ja ja is hetzelfde," en verward liep ik mee met degene die de boel runde.

ik kreeg mijn kamer te zien: een krot van een kamer, met brokkelen de muren, een badkamer van niks, maar met een tweepersoonsbed bed. Toen ik op de kamer was en de vrouw was vertrokken, wilde ik dit niet. Ik appte het reisbureau, en ik zei dat dit een heel andere locatie was dan wat er in de brochure stond, en dat ik naar House moest worden gebracht en niet hier naar Residence. "Wat klopt er niet? Heeft dit verblijf geen zwembad," werd er gevraagd. Ik zei nee, ik zie helemaal geen zwembad! En alles is oud en kapot en het is gewoon totaal niet wat ik had verwacht. "Ik haal de eigenaar er bij voor je. Blijf zitten," kreeg ik terug. Even later stond ze voor de deur.

ik probeerde haar uit te leggen, nogmaals, dat dit niet de juiste locatie is. "Waar is dan het zwembad? Dit klopt toch niet?" Ik werd meegenomen naar een raam en kon vanaf daar gewoon het zwembad zien. Het had exact dezelfde vorm als in de brochure, alleen zag het er ontzettend vervallen uit terwijl het in de brochure allemaal netjes gestuckt leek, met witte verf beschilderd was, en het er gewoon nieuw uit zag. Dus de locatie klopt wél, alleen is dit dus Residence, wat de man van het reisbureau voor me geboekt had en niet House. Ik verontschuldigde me tegenover de man van het reisbureau en de vrouw van het verblijf. Ik kreeg een andere kamer aangeboden op de verdieping erboven waar zojuist twee gasten uit vertrokken waren. Ik moest mijn spullen uit de eerdere kamer pakken en meenemen naar het zwembad, waar ik moest wachten tot de schoonmaker de kamer had opgeknapt. De vrouw was ondanks het misverstand erg vriendelijk gebleven en gaf me instructies voor waar ik marktje en de supermarkt kon vinden. Na even bij het bad te hebben gezeten ben ik naar de supermarkt gegaan om drinken te kopen.

Een kwartier nadat ik terug bij het zwembad kwam kon ik mijn nieuwe kamer in. Deze kamer was iets minder donker en heeft een slot op de deur. Hier heb ik gedoucht onder een bijna niet warm te krijgen straal water, waarmee je tijdens het douchen alles in de badkamer nat maakt. Les: leg niet je kleren te dichtbij...

Na het douchen heb ik even contact gemaakt met het thuisfront en ben ik gaan slapen. Ook al werd ik weer elk uur wakker, heb ik toch iets van de gemiste nacht in de trein in kunnen halen. Van 10:30 tot 16:45 heb ik geprobeerd te slapen. Toen ik langs de markt en winkeltjes liep kwam ik een massagesalon tegen. Die wilde ik wel benutten na een nacht krom in een te klein treinbedje te hebben gelegen. Ik ben er om 18:00 heen gegaan, en ik kreeg een massage van een heel vriendelijk meisje; ze gaf een heel ontspannende massage en met de muziek die werd gespeeld viel ik tijdens de massage bijna in slaap. Toen ik na een uur naar buiten kwam heb ik bij een karretje met vlees wat te eten besteld: bolletjes vlees in een zakje met pittige saus. Sommige bolletjes leken op kleine hersenen, maar dat weerhield me niet om het op te eten. Het kostte maar 20 baht en was nog lekker ook.

Zoals mijn oma altijd haar brieven afsloot met dat ze de brief op de post ging doen, ben ik nu dit aan het opschrijven. Ik ga slapen, want morgen om 9 uur word ik opgehaald om mee te doen aan een tweedaagse groepsreis om door de jungle te lopen en uiteindelijk uit te komen bij een olifantenverblijf om ze te mogen wassen. Daar heb ik veel zin in!